Meniu Închide

Perfecționismul

perfecționismul-psihoterapie

Ce este perfecționismul? Este tendința unei persoane de a seta standarde foarte înalte atât pentru ea, cât și pentru cei din jur.

Perfecționismul este văzut adeseori într-un mod negativ. Este încadrat și în DSM-V ca un tip de tulburare de personalitate obsesiv-compulsivă.

De asemenea, studiile arată o legătură strânsă între perfecționism și anxietate. Și asta din cauza standardelor foarte ridicate care cresc nivelul de stres.

Mai mult, s-a arătat că performanța la locul de muncă și perfecționismul nu sunt corelate.

Cum recunoști perfecționismul?

După părerea mea, perfecționismul nu e doar negativ. Poate fi pozitiv dacă reușești să păstrezi un echilibru între dorința de a face cât mai bine lucrurile și acceptarea ideii unui eventual eșec.

Dar cum îl recunoști? Un semn ar fi gândirea de felul totul sau nimic. Obiectivele stabilite sunt foarte înalte și nu accepți că nu le vei îndeplini complet.

Un alt semn este critica, atât la adresa ta, cât și față de ceilalți. Focusul este pe greșeli și imperfecțiuni, în loc să fie pe realizări. Adică te uiți la părțile negative ale lucrurilor, nu la cele pozitive.

Deja am menționat standardele nerealiste, acestea fiind semne importante ale perfecționismului. O altă caracteristică este concentrarea pe rezultat. Scopul urmărit este mai important decât drumul până la atingerea obiectivului. Din acest motiv, atunci când așteptările tale nu sunt îndeplinite, rămâi mult timp cu sentimente negative.

Frica de eșec la persoanele perfecționiste este de asemenea foarte mare. Acest lucru poate duce la procrastinare. Și asta pentru că având o frică atât de mare de eșec, îngrijorarea că vei face ceva imperfect va crește. Și astfel te poți bloca și nu vei mai reuși să faci nimic.

Un alt semn este incapacitatea de a accepta critici constructive, acestea fiind primite în mod defensiv. Fiind atât de critic și rigid cu tine și cu cei din jur, adesea poți îndepărta persoanele din jurul tău, acest lucru ducând la o stimă de sine scăzută.

În concluzie, perfecționismul este o sabie cu două tăișuri. Pe de o parte, te poate motiva să performezi la un nivel înalt și să oferi o muncă de calitate. Pe de altă parte, îți poate provoca anxietate inutilă și te poate încetini. Este important să valorifici aspectele pozitive și să le atenuezi pe cele negative.

Ai nevoie să vorbești cu cineva?

Intră în contact cu un psihoterapeut, pregătit să fie alături de tine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.