Meniu Închide

Disonanța cognitivă

disonanța-cognitivă-psihoterapie

Disonanța cognitivă se referă la disconfortul mental care rezultă din susținerea a două credințe, valori sau atitudini opuse. Aceste conflicte provoacă sentimente de neliniște sau disconfort. Pentru a ameliora această tensiune, încercăm să respingem, să explicăm sau să evităm informații noi. Sau ne angajăm în acțiuni care vor ajuta la minimizarea sentimentelor de disconfort.

Un exemplu în acest sens poate fi fumatul. Cei care fumează știu că nu este sănătos și că ar putea suferi în viitor de cancer pulmonar. Însă nu renunță la fumat. Pentru a scădea conflictul interior creat de faptul că vor continua să fumeze vor minimiza pericolul. Vor face acest lucru contrar informației că își fac rău singuri.

Își vor spune poate că știu o mulțime de persoane care au fumat până la bătrânețe. Și că aceste persoane nu au murit din această cauză. Sau că ce spun cercetătorii nu e chiar adevărat. Sau că au metode prin care pot contracara efectele fumatului. Își vor spune orice va scădea sentimentul de disconfort.

Cum recunoaștem disonanța cognitivă?

Pentru a recunoaște disonanța cognitivă este important să fim atenți la ceea ce simțim. Un semn ar putea fi faptul că ne simțim inconfortabil înainte de a face ceva sau de a lua o decizie. Un alt semn ar putea fi justificarea unei acțiuni sau a unei decizii cu argumente raționale.

Dacă experimentăm jenă sau rușine și încercăm să ascundem ce am făcut de cei din jur, dacă ne simțim vinovați sau regretăm ceva ce am făcut în trecut, este probabil disonanță cognitivă.

Un alt semn ar putea fi o acțiune făcută împotriva voinței noastre, din cauza presiunii sociale sau a fricii de a pierde un prieten sau partener.

Mai putem evita să aflăm informații noi care contravin credințelor noastre, putem ignora cercetări sau sfaturi date de specialiști care ar putea provoca disonanță.

Este important să știm că disonanța cognitivă nu apare automat când avem două credințe opuse, ci e nevoie de conștientizarea acestei inconsecvențe pentru a apărea disconfortul.

Deși poate părea un efect negativ, aceasta poate să ne și ajute să creștem și să ne schimbăm în moduri pozitive. Și asta deoarece ne putem conștientiza acțiunile conflictuale și convingerile și ne putem alinia comportamentele la valorile personale.

Ai nevoie să vorbești cu cineva?

Intră în contact cu un psihoterapeut, pregătit să fie alături de tine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.