Meniu Închide

Desincronizarea senzorială

desincronizarea-senzorială-terapie

Desincronizarea senzorială poate influența modul în care copiii se raportează la ceilalți sau felul în care simt despre ei înșiși. Poate afecta dezvoltarea copiilor, comportamentul, învățarea sau comunicarea.

Tulburarea de procesare senzorială este incapacitatea de a procesa informațiile primite prin simțuri. Este adesea greu de recunoscut, comportamentul copilului fiind pus pe seama hiperactivității, dizabilităților de învățare sau problemelor emoționale.

Pot fi afectate sisteme senzoriale fundamentale, cum ar fi simțul tactil, vestibular sau cel proprioceptiv.

Cum recunoaștem desincronizarea senzorială? Caracteristici generale

Copilul poate fi excesiv de receptiv sau foarte puțin receptiv la senzații de atingere, mișcare, la sunete sau imagini. Poate avea un nivel de activitate neobișnuit de ridicat sau neobișnuit de scăzut. Poate fi impulsiv, agitat, neatent și ușor de distras.

Pot fi afectate motricitatea grosieră (alergat, cățărat) sau motricitatea fină (desenat, decupat). Poate avea abilități oral-motorii slabe (mestecat, vorbit). De multe ori poate aprecia greșit distanța dintre ei și alte persoane sau obiecte.

Copilul poate fi rezistent la orice schimbare, refuzând haine, jucării sau povești noi. Poate refuza un alt drum, altă bonă sau altă profesoară. Poate avea dificultăți în tranziții, chiar și atunci când schimbă între activități familiare. Poate avea dificultăți de trezire dimineața și de adormire (sau de a râmâne adormit) seara.

Caracteristici ale disfuncției tactile

Simțul tactil – furnizează informații prin suprafața pielii, despre textura, forma și mărimea obiectelor din jur. Ne ajută să facem diferența dintre senzații de atingere amenințătoare sau neamenințătoare.

Caracteristici:

  • sensibilitate crescută la atingeri sau pupici – îi împinge pe ceilalți pentru a evita apropierea;
  • refuză activități în care se poate murdări – gătit, pictat, etc.;
  • este deranjat de anumite texturi ale hainelor sau de etichete;
  • evită anumite alimente din cauza texturii;
  • refuză baia, spălatul pe dinți sau tunsul.

Caracteristici ale disfuncției vestibulare

Simțul vestibular – furnizează informații prin urechea internă, despre gravitație și spațiu, echilibru și mișcare și despre poziția corpului în relație cu suprafața pământului.

Caracteristici:

  • refuză activități fizice – alergat, mers pe bicicletă, dans;
  • are rău de mașină, avion sau lift;
  • cere mereu suport fizic de la părinți sau frați;
  • este inconfortabil pe scări – se ține de pereți sau balustrade
  • evită leagănele sau toboganele.

Caracteristici ale disfuncției proprioceptive

Simțul proprioceptiv – furnizează informații prin mușchi și articulații, despre unde se află părțile corpului nostru, cum se întind și ce fac.

Caracteristici:

  • este rigid, necoordonat și stângaci, căzând și împiedicându-se frecvent;
  • se lovește de alte persoane sau obiecte;
  • mestecă manșete, gulere, creioane și alte obiecte necomenstibile;
  • are dificultăți la urcat sau coborât scări;
  • manipulează comutatoarele sau agrafele de păr atât de tare încât se rup.

Pentru a ajuta copilul să înțeleagă stimulii din exterior și să reacționeze adecvat la aceștia, se poate apela la terapie de integrare senzorială.

Sursă de informare: Out-of-sync child has fun – Carol Stock Kranowitz

Ai nevoie să vorbești cu cineva?

Intră în contact cu un psihoterapeut, pregătit să fie alături de tine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *